Poliklinische operatie Dermatologie

De operatie vindt plaats op een poliklinische operatiekamer onder plaatselijke verdoving. De dermatoloog voert de operatie uit. Na de operatie mag u weer naar huis. De operatie kan plaatsvinden in Ziekenhuis Rivierenland Tiel of op de Barbarapolikliniek Culemborg.

Voorbereiding

• Draag gemakkelijke kleding. Denk bij een ingreep aan het onderbeen of de voet ook aan loszittende schoenen. Na afloop wordt uw onderbeen ingezwachteld.
  • Tijdens het eerdere poliklinische bezoek is met u besproken of u met bepaalde medicijnen moest stoppen voor de ingreep.
    Let op: als u bloedverdunners gebruikt, een kunsthartklep, pacemaker of ICD heeft, of allergisch bent, vertel dit dan ruim voor de operatie aan uw arts. Bent u dit vergeten of is er in de tussentijd iets veranderd in uw situatie? Meld dit zo snel mogelijk aan uw arts.
  • Uw reactievermogen kan door de spanning en de medische ingreep verminderd zijn. Laat een familielid of kennis met u meekomen of laat u ophalen na afloop. Wij adviseren u om niet zelf terug te rijden na een ingreep. Het is raadzaam om het vervoer vooraf goed te regelen.
  •  U kunt op de dag van behandeling gewoon eten en drinken.

De behandeling

Op de plaats op uw huid waar de behandeling zal plaatsvinden, wordt een tekening gemaakt. U krijgt een plaatselijke verdoving in de huid via een injectie. De huid wordt schoongemaakt (gedesinfecteerd) en met een doek steriel afgedekt. Nadat getest is of de verdoving goed werkt, wordt de huidaandoening verwijderd. De huid wordt vervolgens gehecht en afgedekt met hechtpleister en een drukverband. Bij een ingreep aan het onderbeen of de voet wordt een drukverband om het gehele onderbeen aangebracht. Het stukje huid dat verwijderd is, wordt opgestuurd naar het laboratorium voor onderzoek (pathologisch onderzoek). De uitslag van het onderzoek krijgt u meestal bij het verwijderen van de hechtingen.

Na de behandeling

• Bij pijn mag u 2 tabletten van paracetamol 500 mg innemen. Dit mag tot maximaal vier keer per dag.
  • Houd de wond twee dagen droog en afgedekt.
  • Na twee dagen mag u de bovenste pleister verwijderen.
  • Houd er rekening mee dat u in de twee weken na de behandeling rustig aan moet doen. Maak geen bewegingen waardoor er spanning op de wond komt. U mag geen kracht zetten op de wond. Dat wil zeggen: niet bukken, geen zware dingen tillen.
  • Sport niet in de twee weken na de behandeling. Ga niet naar de sauna en ga niet zwemmen.
  • Er wordt een afspraak gemaakt voor het verwijderen van de hechtingen na 1 of 2 weken, afhankelijk van de plaats op het lichaam waar u behandeld bent.
  • Soms is het nodig om tussendoor naar de polikliniek te komen voor een wondcontrole of om het verband te wisselen.

Risico's en complicaties

Bloeding

Er bestaat een kleine kans op een (na)bloeding na de ingreep. Als er een nabloeding optreedt, laat het drukverband dan gewoon zitten en druk met een schone theedoek ongeveer 20 minuten aaneengesloten stevig tegen de wond. Als het bloeden niet stopt, dan herhaalt u deze handeling nog een keer. Als ook dan de bloeding niet stopt, dan kunt u overdag van 8.30 uur tot 16.30 uur bellen met de polikliniek Dermatologie. Na 16.30 uur en in het weekend kunt u telefonisch contact opnemen met de Spoedeisende Hulp van ons ziekenhuis via telefoonnummer 0344 67 49 11.

Als de bloeding stopt kunt u het beste dezelfde dag of de volgende dag contact opnemen met de polikliniek Dermatologie om een afspraak te maken voor een verbandwissel.

Wondinfectie

Er bestaat een klein risico op een wondinfectie. Meestal heeft u dan koorts en pijn op de plaats van de wond. Ook als u alleen koorts heeft, kan er sprake zijn van een wondinfectie. In dat geval neemt u contact op met de polikliniek Dermatologie of de Spoedeisende Hulp om te overleggen.