Hoe kunt u MijnZR gebruiken? Het antwoord op veelgestelde vragen vindt u hieronder.
Gebruik MijnZR
Wie kan gebruikmaken van MijnZR?
Toegang tot MijnZR is alleen mogelijk als u ingeschreven bent bij ons ziekenhuis. U kunt zich inschrijven bij de inschrijfbalie in de hal van ons ziekenhuis. U heeft hiervoor uw identiteitsbewijs nodig.
Wie kan gebruikmaken van MijnZR?
Inloggen
Wat heb ik nodig om in te loggen op MijnZR?
Om in te loggen op MijnZR moet u ingeschreven zijn bij ons ziekenhuis.
Daarnaast heeft u toegang tot uw DigiD nodig.
Wat heb ik nodig om in te loggen op MijnZR?
Hoe kan ik inloggen met een DigiD-machtiging?
Als u door iemand gemachtigd bent om de informatie van die persoon in te zien, dan kiest u op het DigiD inlogscherm voor DigiD Machtigen.
Na het inloggen selecteert u de naam van de persoon van wie u de gegevens wilt inzien. Het dossier van de persoon opent dan op het scherm.
Hoe kan ik inloggen met een DigiD-machtiging?
Ik kan niet inloggen
Waarschijnlijk zijn uw persoonsgegevens niet of niet volledig bij ons ziekenhuis bekend. Of is uw legitimatie nog niet door ons gecontroleerd. U kunt uw gegevens laten controleren bij de inschrijfbalie in de hal van ons ziekenhuis. U heeft hiervoor uw identiteitsbewijs nodig.
Ik kan niet inloggen
Ik heb problemen met mijn DigiD
Voor vragen over het gebruik van DigiD gaat u naar www.digid.nl.
Ik heb problemen met mijn DigiD
Uw gegevens inzien of wijzigen
Uw persoonlijke gegevens wijzigen
Op MijnZR of op de aanmeldzuil in de hal van het ziekenhuis kunt u uw telefoonnummer, e-mailadres en gegevens van uw huisarts, tandarts, apotheek en zorgverzekering wijzigen.
Uw persoonlijke gegevens wijzigen
Meldingen ontvangen per e-mail of op uw mobiele telefoon
U kunt in MijnZR aangeven of u meldingen wilt ontvangen van Ziekenhuis Rivierenland. De meldingen ontvangt u via e-mail en/of met een SMS op uw mobiele telefoon. Klik in de linker menu balk op ‘Mijn gegevens’ en geef aan of u toestemming wilt geven voor gebruik van uw e-mail en of mobiele nummer.
Meldingen ontvangen per e-mail of op uw mobiele telefoon
Uw apotheek, huisarts of tandarts is niet vindbaar
Het kan zijn dat uw apotheek, huisarts of tandarts onder een andere naam te vinden is. Op internet vindt u vaak de juiste naam.
U kunt bij uw volgende bezoek aan het ziekenhuis bij de receptie uw juiste gegevens laten registeren of stuur een e-mail naar info@zrt.nl.
Uw apotheek, huisarts of tandarts is niet vindbaar
Uw zorgverzekeraar is niet vindbaar
Door de vele fusies onder de zorgverzekeraars kan het zijn dat de naam van de zorgverkeraar anders is dan bij u bekend. Kijk op uw zorgpas bij '7 Identification number of the institution'. Hier vindt u het nummer en de naam van uw zorgverzekeraar of de organisatie waar uw zorgverzekeraar onder valt. Klik deze aan in de uitklaplijst.
Uw polisnummer vindt u bij '8 Identification number of the card'.
Uw zorgverzekeraar is niet vindbaar
Afspraak inzien, verzetten of afzeggen
Waar kan ik mijn afspraken zien?
Als u inlogt op MijnZR ziet u de afspraken die voor u gepland zijn. Klik hiervoor in het op Afspraken.
Van de afspraken die voor u gemaakt worden, ontvangt u een afspraakbevestiging per e-mail of brief.
Waar kan ik mijn afspraken zien?
Hoe kan ik mijn afspraak verzetten of afzeggen?
Het is niet mogelijk om uw afspraak te verzetten op MijnZR. Kijk op 'Uw afspraak' om te zien hoe u uw afspraak kunt verzetten of afzeggen.
Hoe kan ik mijn afspraak verzetten of afzeggen?
Kan in de afspraken van mijn kind inzien?
Als u een machtiging heeft voor uw kind, kunt u inloggen op MijnZR. U regelt deze machtiging via www.digid.nl.
Kan in de afspraken van mijn kind inzien?
Ik ontvang de afspraakbevestiging liever op papier. Kan dat?
U kunt uw voorkeur aangeven op MijnZR of doorgeven bij de polikliniek waar u de afspraak heeft. Bijvoorbeeld als u geen e-mailadres heeft of gewoon de afspraakbevestiging liever op papier ontvangt.
Ga op MijnZR naar Mijn gegevens - Overig - Contactvoorkeuren.
Ik ontvang de afspraakbevestiging liever op papier. Kan dat?
E-consult: online afspraak of een vraag stellen
Waarvoor gebruik ik een e-consult?
Met een e-consult stelt u eenvoudig een vraag aan zorgverleners van de polikliniek. Dit is veilig en gaat via de beveiligde omgeving van MijnZR. U kunt bijvoorbeeld een vraag stellen over uw behandeling, een klacht door een medicijn (bijwerking) melden of de status zien van de aanvraag van een herhaalrecept. U kunt het ook gebruiken om tussentijds een vraag te stellen die niet kan wachten tot een volgende afspraak. Gebruik een e-consult NIET bij spoed!
Waarvoor gebruik ik een e-consult?
Met een e-consult stelt u eenvoudig een vraag aan zorgverleners van de polikliniek. Dit is veilig en gaat via de beveiligde omgeving van MijnZR. U kunt bijvoorbeeld een vraag stellen over uw behandeling, een klacht door een medicijn (bijwerking) melden of de status zien van de aanvraag van een herhaalrecept. U kunt het ook gebruiken om tussentijds een vraag te stellen die niet kan wachten tot een volgende afspraak. Gebruik een e-consult NIET bij spoed!
Naar wie kan ik een e-consult sturen?
U kunt alleen een e-consult sturen naar het specialisme waar u onder behandeling bent.
Naar wie kan ik een e-consult sturen?
Kan ik een bijlage meesturen met mijn vraag?
Ja, dat kan. Een bijlage kunt u toevoegen nadat u een ontvanger heeft geselecteerd. U kunt meerdere bijlagen versturen in hetzelfde bericht.
Kan ik een bijlage meesturen met mijn vraag?
Hoe snel kan ik een antwoord op mijn e-consult verwachten?
We doen er alles aan om uw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden. U kunt uiterlijk binnen 2 werkdagen een reactie verwachten.
Hoe snel kan ik een antwoord op mijn e-consult verwachten?
Moet ik betalen voor een e-consult?
Sinds 1 januari 2018 kan een e-consult in rekening gebracht worden bij u of bij uw zorgverzekeraar. Dit is alleen het geval als uw e-consult een herhaalafspraak vervangt bij uw arts of verpleegkundig specialist op de polikliniek in het ziekenhuis. Dit 'consult op afstand' telt mee voor het eigen risico dat u betaalt. Heeft u al een berichtenwisseling via e-consult met uw behandelaar en stelt u een vraag over het zelfde openstaande onderwerp, dan wordt dit niet apart in rekening gebracht.
Moet ik betalen voor een e-consult?
Sinds 1 januari 2018 kan een e-consult in rekening gebracht worden bij u of bij uw zorgverzekeraar. Dit is alleen het geval als uw e-consult een herhaalafspraak vervangt bij uw arts of verpleegkundig specialist op de polikliniek in het ziekenhuis. Dit 'consult op afstand' telt mee voor het eigen risico dat u betaalt. Heeft u al een berichtenwisseling via e-consult met uw behandelaar en stelt u een vraag over het zelfde openstaande onderwerp, dan wordt dit niet apart in rekening gebracht.
Blijft mijn e-consult zichtbaar?
Verzonden e-consulten en ontvangen reacties daarop blijven zichtbaar op MijnZR.
Blijft mijn e-consult zichtbaar?
Dossier inzien
Welke gegevens kan ik inzien op MijnZR?
U kunt uw medische gegevens zoals behandelverslagen en uitslagen van onderzoeken inzien die zijn aangevraagd en zijn uitgevoerd door Ziekenhuis Rivierenland. Bijvoorbeeld uitslagen van bloedonderzoek of urineonderzoek. Ook brieven die Ziekenhuis Rivierenland heeft gestuurd aan uw huisarts of aan andere zorgverleners kunt u inzien.
Welke gegevens kan ik inzien op MijnZR?
Hoe lang duurt het voordat ik nieuwe uitslagen online kan inzien?
Onderzoeksgegevens en uitslagen zijn vanaf 13 maart 2024 direct zichtbaar in uw dossier op MijnZR.
Het kan zijn dat de arts de uitslagen in uw dossier nog niet met u heeft besproken. Denk daarom goed na of u de uitslagen al wilt bekijken. U kunt zelf kiezen of u de uitslagen wilt zien. Klik bij het onderdeel op 'Doorgaan' als u de uitslagen wilt bekijken. Klik op 'Annuleren' als u de uitslagen niet wilt zien.
Uw zorgverlener bespreekt de uitslagen tijdens uw volgende afspraak. Wij vragen u geen contact met het ziekenhuis op te nemen over de uitslagen vóór uw afspraak met uw zorgverlener. U kunt wel alvast uw vragen noteren. Neem deze mee naar uw afspraak.
Hoe lang duurt het voordat ik nieuwe uitslagen online kan inzien?
Ik begrijp niet wat er in mijn medisch dossier staat
Gaat uw vraag over de uitslag in uw dossier die nog niet met u besproken is? Uw zorgverlener bespreekt de uitslagen tijdens uw volgende afspraak. Wij vragen u geen contact met het ziekenhuis op te nemen over de uitslagen vóór uw afspraak met uw zorgverlener. U kunt wel alvast uw vragen noteren. Neem uw vragen mee naar uw afspraak.
Dit geldt ook voor de informatie in uw dossier die u niet begrijpt.
Ik begrijp niet wat er in mijn medisch dossier staat
Wat moet ik doen als informatie in mijn dossier niet klopt of ontbreekt?
De informatie op MijnZR komt uit uw medisch dossier van het ziekenhuis. De gegevens worden na 7 werkdagen zichtbaar op MijnZR.
U kunt gegevens bekijken wanneer deze geregistreerd zijn vanaf 11 oktober 2019.
Als informatie niet klopt of ontbreekt, dan kunt u dat tijdens uw volgende afspraak met uw arts bespreken. Uw informatie wordt bij elk bezoek bijgewerkt in uw medisch dossier.
Wat moet ik doen als informatie in mijn dossier niet klopt of ontbreekt?
Wie kan de gegevens in mijn dossier inzien?
Alleen u en de zorgverleners die bij uw behandeling zijn betrokken hebben het recht om uw gegevens in te zien. Andere mogen uw dossier alleen inzien als u daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft.
U kunt ook iemand machtigen om u dossier in te zien, bijvoorbeeld een familielid. Kijk bij de uitleg onder het kopje Iemand machtigen of gemachtigd worden.
Wie kan de gegevens in mijn dossier inzien?
Ik wil inzage in mijn online dossier uitschakelen. Hoe doe ik dat?
U kunt toegang tot MijnZR uitschakelen. Ga hiervoor naar de inschrijfbalie in de hal van het ziekenhuis of bel met de receptie.
Ik wil inzage in mijn online dossier uitschakelen. Hoe doe ik dat?
Behandelbeperking, wilsverklaring of levenstestament
Waar kan ik mijn behandelbeperking en wilsverklaring inzien?
U vindt uw behandelbeperking, wilsverklaring of levenstestament bij het onderdeel Dossier - Overig - Behandelbeperking.
Waar kan ik mijn behandelbeperking en wilsverklaring inzien?
U vindt uw behandelbeperking, wilsverklaring of levenstestament bij het onderdeel Dossier - Overig - Behandelbeperking.
Hoe kan ik mijn wilsverklaring of levenstestament toevoegen?
Uw wilsverklaring of levenstestament kan alleen toegevoegd worden door zorgverleners in het ziekenhuis. Neem uw wilsverklaring of levenstestament mee naar de polikliniek en vraag aan de medewerkers om deze te scannen. Uw zorgverlener voegt de informatie dan toe aan uw dossier.
Hoe kan ik mijn wilsverklaring of levenstestament toevoegen?
Uw wilsverklaring of levenstestament kan alleen toegevoegd worden door zorgverleners in het ziekenhuis. Neem uw wilsverklaring of levenstestament mee naar de polikliniek en vraag aan de medewerkers om deze te scannen. Uw zorgverlener voegt de informatie dan toe aan uw dossier.
Iemand machtigen of gemachtigd worden
Hoe kunt u iemand toegang geven tot uw dossier?
Met DigiD Machtigen kunt u iemand toegang geven (machtigen) tot uw patiëntendossier op MijnZR. Degene die gemachtigd wordt, heeft toegang tot het dossier en kan het dossier inzien en zaken regelen. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.
Hoe kunt u iemand toegang geven tot uw dossier?
Hoe kunt u toegang krijgen tot het dossier van iemand anders?
Met DigiD Machtigen kunt u toegang krijgen tot het patiëntendossier van iemand anders op MijnZR. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl. Kijk voor meer informatie over inloggen met DigiD Machtigen bij Inloggen.
Hoe kunt u toegang krijgen tot het dossier van iemand anders?
Hulp bij digitale zaken
Waar kan ik terecht met vragen over het gebruik van MijnZR?
In de hal van het ziekenhuis is het Digi-Taal Servicepunt. Daar kunt u uw vraag stellen over het gebruik van MijnZR. De speciaal opgeleide vrijwilligers van het Digi-Taal Servicepunt staan voor u klaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 - 16.00 uur.
U kunt ook bellen, mailen of chatten met de Helpdesk Digitale Zorg: 085 13 04 575. Of kijk op helpdeskdigitalezorg.nl.
Waar kan ik terecht met vragen over het gebruik van MijnZR?
Toestemming voor het delen van gegevens
Waarom is toestemming geven nodig?
Uw medische gegevens zijn persoonlijk. Ziekenhuis Rivierenland mag uw medische gegevens niet zonder uw toestemming delen met andere zorgverleners buiten het ziekenhuis. Dat mag alleen als u hiervoor toestemming geeft.
Met uw toestemming kunnen zorgverleners uit andere organisaties die u behandelen uw gegevens inzien. Dit is bijvoorbeeld belangrijk in noodsituaties om te voorkomen dat de zorg vertraging oploopt en u hier nadeel van heeft.
In onderstaand filmpje vertelt cardioloog Jeroen Slikkerveer waarom het belangrijk is dat u vastlegt of u toestemming geeft.
Waarom is toestemming geven nodig?
Hoe kan ik mijn toestemming geven of juist intrekken?
U kunt uw keuze voor het delen van uw gegevens met andere zorgverleners registreren en wijzigen via MijnZR. Dit doet u bij Mijn gegevens - Privacy - Toestemmingen.
Wij delen uw informatie alleen aan de zorgverleners die bij uw behandeling betrokken zijn.
U kunt uw keuze altijd weer aanpassen.
Het is ook mogelijk om uw toestemming in het ziekenhuis te registreren, bijvoorbeeld op de aanmeldzuil in de hal van het ziekenhuis of bij uw zorgverlener.
Hoe kan ik mijn toestemming geven of juist intrekken?
Wie kan mijn gegevens inzien nadat ik toestemming heb gegeven?
Alleen zorgverleners die bij uw behandeling betrokken zijn, mogen uw medische gegevens inzien. Zij krijgen inzicht in:
- UW NAW-gegevens en uw BSN;
- Gegevens over uw medicijngebruik en allergieën;
- Uitslagen van onderzoeken, zoals MRI-scans, röntgenfoto's en laboratoriumonderzoeken
- Overdrachtsgegevens, bijvoorbeeld voor andere ziekenhuizen, een huisarts, fysiotherapeut of revalidatiecentrum.
U kunt apart ook aangegeven of u toestemming geeft om benaderd te worden voor tevredenheidsonderzoeken. U bent daarmee niet verplicht om mee te doen met het onderzoek.
Uw gegevens worden elektronisch op een veilige manier gedeeld.
Wie kan mijn gegevens inzien nadat ik toestemming heb gegeven?
Bij wie kan ik vragen stellen over het geven van toestemming?
U kunt uw vragen over het delen van gegevens stellen aan uw zorgverlener.
Voor algemene vragen over het delen van gegevens, kunt u een e-mail sturen naar de functionaris gegevensbescherming: fg@zrt.nl.
Bij wie kan ik vragen stellen over het geven van toestemming?
Cardioloog Jeroen Slikkerveer over het delen van gegevens
Privacy en veiligheid
Hoe zit het met de veiligheid en privacy van mijn gegevens?
Ziekenhuis Rivierenland gaat op een veilige manier met uw digitale gegevens om. Wij registreren uw gegevens in uw medisch dossier volgens de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Hierdoor is uw privacy gegarandeerd. Ook de gegevens die u invoert in MijnZR komen in uw medisch dossier.
Voor de veiligheid van het gebruik van MijnZR kunt u alleen inloggen met uw DigiD. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat anderen geen gebruikmaken van uw DigiD.
Hoe zit het met de veiligheid en privacy van mijn gegevens?
Wat kunt u zelf doen om uw gegevens veilig te houden?
U kunt zelf zorgen voor een veilig gebruik van uw gegevens.
- Log uit op het moment dat u MijnZR niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser.
- Ga zorgvuldig om met afdrukken die u maakt van uw gegevens.
- Uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bewaar deze daarom op een veilige plek. Sla deze niet op in uw computer.
- Gebruik een screensaver en beveilig uw computer met een wachtwoord. Voorbijgangers kunnen uw gegevens dan niet direct zien als u even weg bent van uw computer.
- Gebruikt u draadloos internet? Zorg er dan voor dat netwerk beveiligd is.
Wat kunt u zelf doen om uw gegevens veilig te houden?