Voorbereiding operatie of behandeling kind

Uw kind komt naar ons ziekenhuis voor een operatie of een behandeling. Onderstaande informatie is belangrijk om te weten voordat u naar het ziekenhuis komt.

Wat neemt u mee?

• Medicijnen
    Neem de medicijnen die uw kind thuis gebruikt in de originele verpakking mee.

• Kleding
    • Pyjama (geen onesie); neem ook een extra pyjama mee
    • Pantoffels of slippers

• Knuffel
    Knuffel of tutdoekje en eventueel andere vertrouwde spulletjes
  • Voor uzelf
    Eventueel een broodmaaltijd. U kunt ook gebruikmaken van het restaurant in de centrale hal.

Laat kostbare bezittingen, zoals sieraden thuis. Ziekenhuis Rivierenland is niet verantwoordelijk voor het kwijtraken van uw waardevolle spullen.

Eten, drinken en medicijnen op dag van operatie

Om misselijkheid en braken tijdens of na de operatie zoveel mogelijk te voorkomen, is het belangrijk dat uw kind voor de operatie een bepaalde periode niet meer eet en drinkt. We noemen dit ook wel nuchter blijven.

Eten tot 6 uur voor opname

• Uw kind mag tot 6 uur voor de opnametijd eten, bijvoorbeeld yoghurt, vla, muesli, melk, fruit, brood en pap.
  • Het is belangrijk dat u als ouder wel wat eet. Na de operatie van uw kind is er voor u op de afdeling gratis koffie of thee.

Drinken

Totdat uw kind naar de operatiekamer gaat mag uw kind helder drinken, zoals water of aanmaaklimonade. Een raketijsje mag ook. Hoeveel uw kind mag drinken, staat in het schema 'drinkafspraken'.

Als uw kind medicijnen gebruikt, mag uw kind deze wel gewoon met een klein slokje water innemen, tenzij de arts hierover andere afspraken heeft gemaakt.

(https://rivierenland-web-prod.azurewebsites.net/media/t4zhgd0g/151958-drinkafspraken.png)

Borstvoeding tot 4 uur vóór opname

• Als uw kind nog borstvoeding krijgt, mag dit tot 4 uur voor de opnametijd gegeven worden.
  • Maak uw kind niet wakker om te eten of drinken als uw kind normaal doorslaapt tot de ochtend.

Medicijnen

Als uw kind medicijnen gebruikt, heeft de anesthesioloog met u besproken welke medicijnen uw kind wel of niet mag op de dag van de operatie. Het is belangrijk dat u zich aan deze afspraken houdt.

Voorbereiding thuis

Vaccinaties (inenting)

• Uw kind mag kort voor de operatie-/of behandeldatum geen vaccinatie krijgen. Dit kan het afweersysteem verzwakken.
    • Voor de BMR-vaccinatie geldt een termijn van 14 dagen.
    • Voor de griepprik of een andere vaccinatie geldt een termijn van 2 dagen voor de operatie.

Persoonlijke verzorging

• Het te opereren gebied 1 week van tevoren niet ontharen.
  • Gebruik geen make-up, bodylotion of gezichtscrème op de dag van de operatie;
  • Verwijder nagellak van vingers en/of tenen;
  • Bij een operatie aan uw hand moeten gel- of kunstnagels verwijderd zijn;
  • Sieraden of piercings moeten uit.
  • Bril of lenzen moet uit voor de operatie. Neem eventueel een beschermende verpakking hiervoor mee.
  • Douche uw kind ‘s morgens voor u naar het ziekenhuis komt;
  • Was de navel extra goed bij een ingreep in het buikgebied;

Uw kind voorbereiden

Een operatie of een onderzoek onder narcose kan soms best spannend zijn. Een goede voorbereiding en begeleiding zijn daarom belangrijk. Een deel van de voorbereiding gebeurt in het ziekenhuis, maar u kunt thuis ook al een deel oppakken. Lees hieronder verder wat u kunt doen.

Wat vertelt u uw kind

Kinderen kunnen een ziekenhuiservaring vaak beter verwerken als ze weten wat hun te wachten staat. Vertel daarom zo eerlijk mogelijk wat er gaat gebeuren en waarom. Vertel u kind in ieder geval:

• Waarom uw kind geopereerd moet worden;
  • Hoe uw kind onder narcose gaat;
  • Wat er op de dag van de operatie allemaal gebeurt;
  • Hoe uw kind zich kan voelen na de operatie

Ter ondersteuning kunt u de pagina Een operatie - informatie voor kinderen(https://ziekenhuisrivierenland.nl/uw-afspraak/operatie-of-behandeling-kind/een-operatie-informatie-over-jouw-opname/) gebruiken om uw kind voor te bereiden. Op deze pagina staan ook voorbereidingsvideo's die u met uw kind kunt bekijken.

Tips bij het voorbereiden van uw kind

• Zorg dat u zelf goed op de hoogte bent van wat er gaat gebeuren.
  • Neem rustig de tijd voor de voorbereiding.
  • Schat zelf in welk tijdstip en hoeveel dagen van tevoren voor uw kind het beste is als het gaat om de voorbereiding. Dit kan per kind enorm verschillen.
  • Maak samen met uw kind een plan om duidelijk te hebben wat uw kind fijn vindt. Denk daarbij aan afleiding, knuffels die mee moeten en welke ouder/verzorger erbij is.
  • Heeft uw kind veel vragen en weet u zelf het antwoord niet? Schrijf de vragen op en neem ze mee.
  • Vul niet voor uw kind in of iets spannend is. Laat ruimte over voor de eigen beleving van uw kind.
  • Wees eerlijk in de voorbereiding, maar probeer positief te blijven in uw taalgebruik. Hieronder een aantal voorbeelden.

Een paar voorbeelden

• Ik ben bij je en zal je helpen om te zorgen dat het goed gaat.
  • Wat deed je het goed!
  • In het ziekenhuis krijg je een infuus. Dat voelt voor iedereen anders. Ik ben benieuwd wat jij ervan gaat voelen.

Meer informatie over taalgebruik leest u in de folder 'Helpend taalgebruik van Kind & Zorg(https://rivierenland-web-prod.azurewebsites.net/media/ogmhcm4k/folder-helpend-taalgebruik-nl-qr-code-051221-online.pdf)'.