Spiegelgesprek

Houdt u ons een spiegel voor?

Spiegel

Ziekenhuis Rivierenland wil graag dat patiënten tevreden zijn over onze zorg en behandeling. Om te weten of we daarin slagen, houden we zogeheten spiegelgesprekken. Tijdens deze gesprekken delen patiënten hun ervaringen met ons over de zorg die zij hebben ontvangen. Zij houden ons als het ware de spreekwoordelijke spiegel voor, zodat wij onze zorg waar nodig kunnen verbeteren.

Wat is een spiegelgesprek?

Bij een spiegelgesprek gaan 8 tot 12 patiënten en/of hun mantelzorgers/familieleden gezamenlijk in gesprek onder leiding van 2 gespreksleiders. Zij delen dan hun ervaringen over de zorg die zij in Ziekenhuis Rivierenland hebben ontvangen. Uiteraard blijft de
privacy van de deelnemende patiënten gewaarborgd en behandelen we alle informatie vertrouwelijk.

Waarom een spiegelgesprek?

Ziekenhuis Rivierenland vindt het belangrijk om te weten hoe patiënten onze zorg ervaren. De ervaringen van onze patiënten vertellen ons wat we goed doen en wat beter kan. Met de ervaringen van onze patiënten kunnen wij onze zorg steeds verder verbeteren.

Onderwerp van het spiegelgesprek

Het gespreksonderwerp is per keer anders. U kunt denken aan onderwerpen als: de manier waarop medewerkers u benaderden, de informatie die u wel of niet kreeg tijdens de behandeling en/of opname en de begeleiding rondom de behandeling en/of opname. Naast vooraf vastgestelde onderwerpen is er tijdens het gesprek ook ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers.

Wie is er bij het spiegelgesprek?

Ongeveer 8 tot 12 patiënten nemen deel aan een spiegelgesprek. Zij gaan onder leiding van 2 gespreksleiders in gesprek over de ervaren zorg en behandeling.

Artsen, verpleegkundigen en andere medewerkers zijn aanwezig bij de bijeenkomst om te leren van de ervaringen van hun patiënten. Zij nemen op geen enkele manier deel aan het gesprek. Zij hebben de rol van ‘toehoorder'. Een notulist maakt een verslag van de bijeenkomst.

Het verloop van een spiegelgesprek

De ervaring van patiënten staat centraal. Daarom nemen zij als eerste plaats in de gespreksruimte. Daarna komen de artsen, verpleegkundigen en andere medewerkers de ruimte binnen. Zij zitten letterlijk achter de patiënt.

Na het gesprek verlaten zij direct de ruimte. Patiënten kunnen na afloop napraten met elkaar en met de gespreksleiders.

Wat doen we met de uitkomsten?

De uitkomsten van het spiegelgesprek, worden na afloop door de zorgprofessionals besproken. Alle deelnemende patiënten ontvangen een terugkoppeling van het spiegelgesprek, zodat ze weten wat het spiegelgesprek heeft opgeleverd. En welke concrete acties wij nemen op basis van de uitkomsten van het spiegelgesprek.

Vragen

Voor vragen over het spiegelgesprek kunt u een e-mail sturen naar spiegelgesprekken@zrt.nl(https://ziekenhuisrivierenland.nlmailto:spiegelgesprekken@zrt.nl).