Nieuwe werkwijze verbetert patiëntverplaatsingen

27 mei 2024

Foto Intranet Iarta

Vanaf maandag 27 mei introduceren we een nieuwe werkwijze voor het verplaatsen van patiënten binnen het ziekenhuis. Deze verplaatsingen, die variëren van het verplaatsen van een patiënt in bed van een verpleegafdeling naar de gipskamer of van de afdeling Radiologie terug naar een verpleegafdeling, werden tot nu toe telefonisch aangevraagd en gecoördineerd.

Met de invoering van een nieuwe webapplicatie worden alle aanvragen voortaan online verwerkt. Dit zorgt voor meer efficiëntie en een kortere doorlooptijd, waardoor aanvragen sneller en eenvoudiger te verwerken zijn. Medewerkers van de betrokken afdelingen zijn enthousiast over de start van deze nieuwe werkwijze.

Wat verandert er?

Vanaf vandaag vullen medewerkers de vervoersaanvraag in via de online applicatie. Deze aanvraag wordt vervolgens gepland en verstuurd naar de patiëntvervoerders via een handcomputer (PDA). Hierdoor ontstaat een betere overdracht tussen de afdelingen en de interne patiëntvervoerders.

Dankzij de eenvoudige en snelle online aanmelding kan het ziekenhuis efficiënter coördineren en plannen, wat leidt tot minder verstoringen voor de patiënt tijdens de vervoersrit. Bovendien vermindert het online systeem de kans op fouten, aangezien alle relevante informatie direct en nauwkeurig wordt vastgelegd en uitgewisseld met het patiëntportaal.

Een bijkomend voordeel voor de zorgverleners is dat zij op elk moment in het systeem kunnen zien waar de patiënt zich bevindt. Is de patiënt klaar na een onderzoek en onderweg terug naar de afdeling? De zorgverleners zijn direct op de hoogte en kunnen hierop inspelen.

Het gebruik van een webapplicatie voor het verplaatsen van patiënten is een welkome verbetering voor zowel onze patiënten als de medewerkers die dagelijks het gemak ervan zullen ervaren.