Droge ogen

Traanvocht houdt het oog glad en beschermt tegen uitdroging en viezigheid. Soms worden ogen droog omdat er niet genoeg traanvocht wordt gemaakt. Het kan ook zijn dat er wel genoeg traanvocht is, maar dan is de kwaliteit niet goed. Het gevolg is dat de ogen gaan branden en steken of dat er slijm in komt.

Symptomen

Mensen met droge ogen kunnen last hebben van:

• Branderig gevoel
  • Stekend gevoel, alsof er iets in het oog zit
  • Zanderig of korrelig gevoel
  • Drukkend gevoel
  • Moe gevoel
  • Vastklevende oogleden bij het wakker worden of tijdens het knipperen
  • Wisselend zien
  • Niet lang kunnen lezen
  • Het erger worden van klachten in ruimten met airco of rook
  • Problemen met dragen van contactlenzen
  • Tranende ogen; dit is te verklaren doordat het lichaam reageert op droge ogen door snel nieuwe tranen te maken.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken:

• Allergie
  • Leeftijd
  • Algemeen lichamelijke klachten, zoals de ziekte van Sjögren of veranderingen in de hormonen
  • Geneesmiddelen
  • Afwijkingen aan de oogleden of het bindvlies
  • Weinig of slechte knipperbeweging
  • Slapen met halfopen ogen, bijvoorbeeld bij een aangezichtsverlamming.

Wat kunt u zelf doen

Oogdruppels gebruiken

Gebruik regelmatig oogdruppels. Dit kan ook helpen om het dragen van contactlenzen prettiger te maken. De meeste oogdruppels voor droge ogen kunt u onbeperkt gebruiken. Op een dag dat u meer last heeft, kunt u wat vaker druppelen. Op een dag dat u nauwelijks klachten heeft, mag u het druppelen minderen. Dit kan variëren van dag tot dag en ook per seizoen.

Laat uw ogen testen door een oogarts of optometrist

Er zijn 2 testen:

1. Test voor de kwaliteit van de traan laag op het oog door een oranje kleurstof te gebruiken.
  2. Test voor de hoeveelheid van de tranen
    Dit is de Schirmertest. Met een papierstrookje in het oog wordt gekeken hoever de tranen in het papierstrookje gelopen zijn.
Situatie aanpassen

Als u merkt dat u op bepaalde momenten méér klachten heeft, probeer dan de situatie te veranderen.

• Verbeter bijvoorbeeld de luchtvochtigheid in huis. Dit kunt u doen met waterbakken aan de verwarming of gebruik een luchtbevochtiger.
  • Gebruik geen apparaten die extra droogte geven zoals een föhn, ventilator of airco.
  • Ga weg uit een omgeving met rook.
Fietsbril

Zet buiten een speciale fietsbril op. Die is aan de zijkanten afgesloten. De wind kan de ogen niet te veel uitdrogen.

Mogelijke behandelingen

Ontsteking oogleden

Als de ogen droog zijn door een ontsteking van de oogleden dan wordt deze eerst behandeld. Meer informatie leest u op de pagina Ooglidontsteking(https://ziekenhuisrivierenland.nl/aandoeningen/ooglidontsteking/).

De ogen vochtig houden

Soms is de traanklier of het bindvlies van het oog door een ziekte blijvend beschadigd. Het is dan belangrijk om te proberen de irritatie zoveel mogelijk te verminderen. Dat kan op 2 manieren:

1. Kunstmatig traanvocht toevoegen. Dit kan een druppel, gel of een zalf zijn die een aanvulling vormen op de eigen tranen.
  2. Het aanwezige traanvocht zo lang mogelijk vasthouden door:
    • verdamping van traanvocht tegen te gaan door het veranderen van dingen in de omgeving;
    • het tijdelijk of blijvend afsluiten van het traanafvoerkanaaltje.

Deze folder is tot stand gekomen onder redactie van de commissie Patiëntenvoorlichting van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG) 2007 (oogheelkunde.org(https://www.oogheelkunde.org/patienten/patientenvoorlichting/)).